Korekcja kolorów oraz color grading

Korekcja kolorow

Korekcja kolorów oraz color grading, czyli jak podnieść jakość kolorów w filmie

Korekcja kolorów oraz color grading może zostać przeprowadzony już w trakcie samego filmowania, jednak twórcy najczęściej przesuwają pracę nad poprawą kolorów do etapu postprodukcji. Dzięki temu mogą oni dopasować odpowiednie barwy do różnych typów ujęć oraz scen, a tym samym uzyskać unikalny efekt końcowy. W artykule zamieszczamy garść wiedzy na temat podstaw korekcji kolorów oraz prezentujemy popularne platformy służące pracy z kolorem. 

Korekcja kolorów oraz color grandig – co to jest?

Na początku należy wyjaśnić różnicę między dwoma pojęciami. Korekcji kolorów to podstawowy proces w pracy z wizualnym materiałem filmowym, w którym dokonujemy wyrównania oraz naturalizacji kolorów, czyli między innymi poprawiamy balans bieli, ustawiamy odpowiedni kontrast oraz nasycamy kolory. Co zatem z color gradingiem? Korekcja kolorów pozwala podnieść jakość kolorów w filmie, natomiast color grading służy kreatywnej modyfikacji kolorami. Dzięki temu można nadać pożądaną emocję danej scenie, zdynamizować akcję lub zasygnalizować retrospekcję, która ma miejsce na ekranie. Profesjonaliści zazwyczaj przesuwają proces color gradingu na ostatni etap postprodukcji obrazu.

 

Jak poprawnie wykonywać korekcję kolorów?

Pierwszą fazą korekcji powinna być praca nad balansem bieli, ekspozycją oraz poziomem nasycenia kolorami. Chodzi tutaj o delikatne podniesienie jakości kolorów w filmie, w żadnym wypadku nie powinniśmy przesadzać z „żywiołowością” obrazu. Większość producentów skłania się w kierunku odwzorowania perspektywy ludzkiego oka, czyli pragnie osiągnąć jak najbardziej „naturalny” efekt na ekranie. Kolejną rzeczą, o której powinniśmy pamiętać, jest wyregulowanie ujęć z różnych kamer oraz nagrania kręcone w różnych warunkach świetlnych, o różnej porze i z różnych sprzętów. Naszym celem powinna być względna równowaga i harmonia kolorów na przestrzeni całego filmu.

Sam proces korekcji kolorów nie powinien sprawiać większych problemów nawet zupełnym laikom, gdyż programy do montażu filmów są wyposażone w zestaw wykresów oraz narzędzi ułatwiających ocenę surowego materiału video, a także samą pracę z kolorem.

 

Co uzyskujemy dzięki pracy z kolorem w filmie?

Praca nad korekcją oraz color gradingiem pozwala nam przede wszystkim podnieść jakość kolorów w filmie. Choć często o tym zapominamy, kolor ma kolosalne znaczenie w obcowaniu z filmem – pozwala on zapomnieć widzowi o iluzji, którą tak naprawdę jest kino. Płaskie, słabo nasycone oraz wyblakłe kolory lub wyostrzone, nadmiernie wyeksponowane barwy są w stanie zupełnie zabić magię kina i zrujnować całą przyjemność płynącą z seansu.

Poza walorami mimetycznymi oraz estetycznymi, kolor może służyć jako sprawne narzędzie narracyjne. Zmiany kolorów sygnalizują odbiorcy konkretne wydarzenia na ekranie, emocje lub stany psychiczne bohaterów.

 

Najpopularniejsze platformy do korekcji kolorów

Obecnie na rynku możemy znaleźć wiele platform i programów do montażu oraz zaawansowanej edycji i pracy z kolorem. Wśród nich znajdują się zarówno programy płatne, dostępne w ograniczonym dostępie, jak i zupełnie darmowe. Sprawdźmy najpopularniejsze wśród nich:

 

– Adobe Premier Pro: Jeden z najbardziej profesjonalnych programów do montażu oraz obróbki obrazu. Korzystają z niego największe stacje telewizyjne na świecie oraz profesjonalne studia filmowe. Koszt miesięczne abonamentu waha się w granicach 100 – 120 zł.

 

– Vegas Pro: darmowa wersja programu trwa 30 dni, po tym wymagany jest zakup pełnej wersji programu. Vegas Pro posiada wiele przydatnych funkcji, które znacznie ułatwiają montaż: śledzenie ruchu obiektów na filmie lub stabilizacja ekranu. Program dedykowany jest profesjonalistom oraz osobom, które na co dzień mają kontakt z montażem i obróbką video.

 

– DaVinci Resolve: Wielu ocenia ten program jako najbardziej zaawansowane i jednocześnie darmowe narzędzie do pracy z materiałem video. DaVinci posiada solidne zaplecze techniczne do obróbki nawet najbardziej skomplikowanych materiałów. Dowodem jest fakt, że z programu korzystają nawet producenci wysoko budżetowych produkcji filmowych.

 

– VSDC: darmowe oraz względnie proste narzędzie do montowania i obróbki materiału video. Bogaty interfejs wymaga kilku chwil na opanowanie, jednak po czasie wszystko staje znacznie się łatwiejsze. VSDC wydaje się również dobrym programem do tworzenia prezentacji lub montażu animacji, gdyż posiada funkcje dodawania napisów, linii oraz efektów specjalnych.

 

– Openshot: Program ten dedykowany jest osobom stawiającym swoje pierwsze kroki w montażu filmowym. Prosty oraz intuicyjny interfejs pomaga odnaleźć się w gąszczu funkcji i przycisków. Jego prostota nie implikuje ograniczonych możliwości edycyjnych, gdyż znajdziemy w nim również zaawansowane funkcje korekcji. Program jest darmowy i działa na podstawie filozofii open source. 

 

– Avid Media Composer. Profesjonalny, komercyjny program stosowany w większości stacji telewizyjnych oraz podczas montażu pełnometrażowych filmów. Znana wśród profesjonalistów platforma posiada rozbudowane możliwości pracy w sieci, współpracy z ProTools-em. W szerokiej gamie efektów i narzędzie Avid Media Composer posiada bardzo profesjonalne narzędzia do pracy nad kolorem oraz półtonami. Dostępna jest także wersja darmowa.