Avid Media Composer. Program do montażu filmów.

Avid Media Composer

Avid Media Composer to aplikacja do edycji filmów. Avid Technology od niemal trzech dekad zajmuje się tworzeniem cyfrowych narzędzi przeznaczonych do nieliniowej edycji video. Firma swoje pierwsze systemy dostarczała do produktów Apple, a konkretnie komputera Macintosh II zaprezentowanego w 1989 roku. Od tego czasu Avid stał się synonimem profesjonalnego programu do montażu filmów i na dobre zadomowił się w studiach wielu profesjonalnych filmowców.

Wpływ programu Avid Media Composer na sztukę filmową

Wszystko zaczęło się pod koniec lat 80., kiedy na rynek wprowadzono pakiet systemu Avid Media Composer (Avid/1), który odmienił świat postprodukcji i obróbki materiału wideo. Do tej pory za wykonywanie color gradingu lub efektów specjalnych odpowiedzialne były aparaty warte miliony dolarów. Wraz w wejściem na rynek Avid Media Composera do lamusa odeszło poszukiwanie drogiego sprzętu mogącego udźwignąć montaż filmowy, bowiem Avid w całości digitalizował zawartość i pozwalał na nieliniową edycję skompresowanych plików wideo w czasie rzeczywistym. Wielu filmoznawców i historyków kina podkreśla, że firma Avid przyczyniła się do demokratyzacji produkcji filmowej, a tym samym pozwoliła tworzyć wysokiej jakości produkcję twórcom spoza elitarnego grona.

W 1993 roku przy pomocy Avid Film Composer powstał pierwszy wysoko budżetowy film „Zagubieni w Yonkers” w reżyserii Marthy Coolidge. To wydarzenie przetarło szlaki marce Avid w świecie wielkiego filmu, a potwierdzeniem tego było wręczenie twórcom nagrody Akademii Filmowej za wybitne osiągnięcia w nauce i technice w 1994 roku. W tym momencie warto wspomnieć, że w 1996 roku Amerykańska Akademia Filmowa przyznała statuetkę dla „Angielskiego pacjenta”, który w całości został zmontowany przy pomocy oprogramowania Avid Film Composer. Obecnie program Avid Film Composer nie jest już dostępny, bowiem wszystkie jego specjalistyczne funkcje zaimplementowano w system Avid Media Composer.

Współczesne wersje Avid Media Composer

Interfejs programu doczekał się na przestrzeni lat wielu zmian i usprawnień. Pierwsze wersje tworzone były we współpracy projektantów oraz zawodowych montażystów, którzy zdecydowali się na proste i dwuwymiarowe rozwiązanie. Oprogramowanie bardziej skupiało się na zarządzaniu klipami niż na kolorach i wyglądzie. W 2018 roku producenci zwrócili się do samych użytkowników i zaczęli wdrażać ich uwagi w proces modyfikacji interfejsu. Wskutek rozmów, w nowych wersjach oprogramowania poprawiły się zdolności do definiowania własnych preferencji w tym kolorystyki, układu okien, przycisków. W czerwcu 2019 roku firma Avid wydała program Media Composer 2019.6.

Obecna wersja Avid Media Composer działa także na zasadzie subskrypcji. Zapewnia ona dostęp do aplikacji oraz konta Avid, gdzie uzyskujemy wgląd w najnowsze aktualizacje oprogramowania oraz możliwość kontaktu z innymi użytkownikami za pomocą wbudowanego medium społecznościowego. Dostępna jest także wersja wieczysta za kwotę 1.899 EUR z rocznym wsparciem technicznym

Czego możemy spodziewać się po najnowszej wersji Avid Media Composer 2021.12?

Praca na zestawach Avid Media Composer to jedna wielka przygoda. Jest to swobodna edycja materiałów HD/4K/8K/16K . Oczywiście każdy format posiada swoje wymagania sprzętowe o czym użytkowcy muszą pamiętać.

Rozpoczęcie pracy w Avidzie zaczyna się od stworzenia projektu oraz importu materiałów filmowych, muzyki, grafik.

W Polsce nadal króluje rozdzielczość HD, dlatego ogromna ilość zestawów montażowych (z racji dostępnej ceny) jest w prywatnym użytkowaniu montażystów filmowych i telewizyjnych.

Sama edycja w Avid Media Composer zaczyna się od wyboru i dostosowania okien oraz narzędzi. Można pracować w typowym trybie edycji filmu, ale także w trybie obróbki dźwięku oraz trybie kolor korekcji.

Po zaimportowaniu mediów często korzystać można z łączenia wielu kamer w tzw grupy. Dzięki tej opcji można mieć wgląd w obraz pochodzący z kilku różnych kamer pracujących w tym samym czasie na planie zdjęciowym. To przydatna funkcja przy rejestracji wielokamerowych programów telewizyjnych lub koncertów.

Nie stanowią problemu dodatkowe warstwy wizji, dźwięku, napisów oraz efektów. Avid Media Composer pozwala na utworzenie do 99 ścieżek wideo i 99 ścieżek audio podczas jednego projektu. Jeśli Twoja sekwencja zawiera więcej niż 64 ścieżki to oczywiście je zobaczysz, jednak nie będziesz mógł edytować żadnych ścieżek powyżej 64.

Zmontowany program z łatwością wyślemy do profesjonalnej obróbki audio. Finalny produkt zazwyczaj przelicza się do gotowego pliku wynikowego z jakością DNxHD i wysyła do systemów emisyjnych.

Avid Media Composer zawiera szeroką paletę efektów wizyjnych oraz dźwiękowych. Istnieje także sporo komercyjnych produktów, które można zakupić i wzbogacić swój projekt.

Na zakończenie warto wspomnieć o opcji pracy bez importowania plików, jedynie pracy na mediach linkowanych wtyczką AMA.

To bardzo przydatna opcja oszczędzająca czas i przestrzeń dyskową.

Wystarczy wskazać programowi media, a w projekcie ukazują się podlinkowane Clipy wizyjne na których od razu można pracować.

 

Przydatne linki

Poniżej link do strony producenta z pluginami:

https://www.avid.com/media-composer/plugins

 

Strona producent z pluginami AMA:

https://www.avid.com/plugins/ama-plugins

 

Minimalne wymagania systemowe Avid Media Composer:

https://avid.secure.force.com/pkb/articles/en_US/Compatibility/Media-Composer-System-Requirements?retURL=%2Fpkb%2Farticles%2Ffaq%2FMedia-Composer-FAQ&popup=true