Jak film trafia do kina? Dystrybucja filmu

dystrybucja kinowa

Z pewnością byłeś w kinie wiele razy. Oglądanie filmu na wielkim ekranie to niesamowite przeżycie i okazja do podziwiania wielu premier, których nie można obejrzeć w innym miejscu. Jednak, czy wiesz, jak wygląda droga produkcyjna od gotowego filmu, aż po emisję na ekranie kinowym? Wszystkiego się dowiesz w dalszej części artykułu.

Końcowe prace nad filmem

Postprodukcja to ostatni etap powstawania filmu. To bardzo wymagający i długotrwały proces, który ma ogromny wpływ na finalny efekt. Na tym etapie wykonywane są prace nad montażem i udźwiękowieniem dzieła. To czas na ostateczne zmiany i stworzenie napisów końcowych, a także czołówki. Właśnie tak powstaje ostateczna wersja filmu.

Następnym krokiem jest kolaudacja, czyli specjalny pokaz filmu z udziałem reżysera, producenta i innych twórców filmu, którzy muszą to dzieło zaakceptować. Często okazuje się, że wymagane są poprawki, nakręcenie dodatkowej sceny, czy zmiana montażu. Jeśli jednak film nie wymaga już żadnych poprawek i został zaakceptowany przez jego twórców, można rozpocząć tworzenie kopii emisyjnych. To ostateczne kopie przeznaczone do wyświetlania. Przychodzi czas na udostępnienie gotowego filmu szerokiej publiczności.

Warto wspomnieć też o tym, czym są pola eksploatacji utworu, w tym także filmu. Można to zagadnienie odszukać w zapisach prawa autorskiego. Czym właściwie są wspomniane pola eksploatacji? To po prostu określenie sposobu korzystania z utworu, miejsca jego emisji.

Przed premierą w kinie

Gdy film jest już skończonym utworem, przychodzi czas, żeby pochwalić się tym dziełem szerokiej publiczności. Z pewnością każdy twórca filmowy czeka na tę chwilę z ogromną niecierpliwością. Jednak cały ten proces nie jest tak prosty, jak może się wydawać.

Jeszcze przed premierą filmu w kinie, rozpoczyna się proces promocji filmu. Zazwyczaj promocja ta jest planowana już w okresie postprodukcji, zanim gotowa będzie ostateczna wersja filmu. Zdecydowanie dobra organizacja i zaplanowanie konkretnych działań jeszcze przed premierą jest bardzo ważne i pozwala poznać tę produkcję publiczności, zachęcić do obejrzenia, wywołać ciekawość, zaintrygować. Trzeba puścić w świat informację o nowej produkcji, która niedługo zagości na wielkim ekranie i przyciągnąć widzów spragnionych świetnego kina.

Narzędzie do promocji filmu

Do promocji filmu wykorzystuje się różne narzędzia. Głównym jest oczywiście zwiastun filmowy, który wyświetlany jest w kinie i zapowiada premierę. To bardzo krótki fragment filmu, przedstawiający ciekawe sceny, które mają właśnie zachęcić widza i przede wszystkim wzbudzić w nim ciekawość. Obecnie bardzo często zwiastuny wyświetlane są także w Internecie, czasami również w telewizji.

Kolejnym narzędziem są plakaty filmowe, efektowne, przykuwające uwagę, informujące o dacie premiery i głównych aktorach. Warto podkreślić, że plakat ma dwie funkcje, informacyjną i reklamową.

Następnym elementem składającym się na promocję filmu są specjalne pokazy prasowe, na które zapraszani są między innymi dziennikarze. Mogą oni zobaczyć produkcję, zanim jeszcze trafi ona do kina i będzie dostępna dla wszystkich widzów. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że dziennikarze obecni na pokazie, napiszą później relację z tego wydarzenia i zachęcą widzów do obejrzenia filmu w kinie.

Ostatnim etapem promocji filmu jest jego premiera filmu. Zazwyczaj jest to wielkie i uroczyste wydarzenie, na którym obecni są twórcy, aktorzy, dziennikarze, celebryci. Takie wydarzenie powoduje, że następnie głośno jest o nim w telewizji, prasie, czy Internecie.

Dystrybucja filmu

Dystrybucja to bardzo ważna część wprowadzania filmu dla szerokiej publiczności. Ma duże znaczenie, jeśli chodzi o to, czy dany film odniesie sukces frekwencyjny, a co za tym idzie, także finansowy. Czym właściwie jest dystrybucja? To szereg działań związanych z udostępnieniem filmu w przeznaczonych do tego miejscach, takich jak kina, ale także działań związanych z powielaniem dzieła i jego wtórnej dystrybucji w telewizji, Internecie itd. Dystrybutorzy pozostają w bardzo ścisłej współpracy z producentami filmu. Często to właśnie dystrybutor decyduje o premierze kinach, w których będzie wyświetlana dana produkcja i o całej strategii promocyjnej.

Z pewnością zauważyłeś, że często wielkie hollywoodzkie produkcje trafiają do naszych kin nawet kilka miesięcy po premierze w USA. Wynika to właśnie z faktu, że aby taka produkcja trafiła do kina w danym kraju, musi mieć ona swojego dystrybutora, który będzie odpowiedzialny za promocję i rozpowszechnianie filmu. Zawarcie odpowiedniej umowy między producentem i dystrybutorem może trwać kilka tygodni lub nawet miesięcy. Do tego dochodzi również przygotowanie odpowiedniej wersji językowej. To właśnie główne czynniki, które decydują o tym, że filmy trafiają do innych krajów w różnym czasie.

Nie da się ukryć, że cały proces powstawania filmu to niezwykle skomplikowany szereg ściśle powiązanych ze sobą działań. Mogłoby się wydawać, że zakończenie procesu produkcyjnego i powstanie gotowego filmu kończy pracę nad danym dziełem. Nic bardziej mylnego. Następnie zaczyna się równie intensywny czas, który jest przygotowaniem do wejścia filmu na wielki ekran. Wszystkie działania podejmowane na każdym etapie produkcji i dystrybucji filmu wymagają ogromnego zaangażowania i wiedzy. Idąc do kina, warto mieć tego świadomość.