Jazda kamerowa – do czego służy, jaki sprzęt jest potrzebny

jazda kamerowa

Jako widzowie często nie zastanawiamy się nad tym, ile pracy wymaga płynne nagrywanie poszczególnych scen w filmie. Skupiamy się na obrazie i akcji. To dzięki płynnym przejściom nic nas nie rozprasza. Jazda kamerowa to pojęcie dobrze znane wszystkim filmowcom. Do czego służy i jakiego wymaga sprzętu? Poznaj przykłady jej wykorzystania.

Czym jest jazda kamerowa?

Określenie „jazda kamerowa” jest znane wielu miłośnikom sztuki filmowej, nie tylko tym, którzy trzymali w swoich rękach kamerę. Co oznacza? To poruszanie się kamery podczas nagrywania po specjalnie przygotowanych torach lub na podeście z zamocowanym kołami. Szyny można przenosić w dowolne miejsce, tworząc tor dla kamer w różnych warunkach, zgodnie z potrzebą danego projektu. O ile pozwalają na to warunki techniczne, ruch jest płynny, nie ma konieczności przerywania ujęcia. Kamera stoi na specjalnej platformie. Podczas jazdy sprzęt nie jest trzymany przez operatora, lecz spoczywa na stabilnym podparciu.

Do czego służy jazda kamerowa?

Jazda kamerowa jest najczęściej wykorzystywana podczas transmisji koncertów, programów publicystycznych i różnego rodzaju filmów. Możemy śledzić akcję niczym postronny widz z boku sceny. Celem jazdy kamery jest wykonanie płynnych ujęć. Oglądający podziwiać mogą ukazaną sceną pod wieloma kontami z jednoczesną zmianą odległości przedmiotowej.

Większość tego typu ujęć wykonuje się kamerami montowanymi na wózkach kamerowych nazywanych po polsku „dolka” (od ang. Dolly). Sprzęt mocuje się do niskich wózków, które poruszają się po demontowalnym torowisku. System posiada siedzenia dla operatorów i uchwyty służące do pchania wózka.

Zmiany położenia kamery dodają scenom dynamiki. Szyny i koła sprawiają, że ruch jest płynny, a widzowie mają możliwość dostrzec więcej szczegółów. Operator nie musi trzymać kamery, ponieważ spoczywa ona na specjalnych podparciach i systemach stabilizacji.

Sprzęt do jazdy kamerowej

Jak wybrać profesjonalny sprzęt do jazdy kamerowej? Na co zwrócić uwagę? Poniżej przedstawiamy kilka ciekawych i uznanych rozwiązań.

  • Vinten Hexagon Track Dolly and Motorized Column with Robotic Head
    Profesjonalny wózek Hexagon Track Dolly. Niewątpliwą zaletą jest amortyzowana platforma oraz zintegrowany system podnoszenia. Elementy te umożliwiają przesuwanie kamery w górę, w dół oraz na boki, zachowując płynność ujęcia pod różnymi kontami. To elegancki i praktyczny sprzęt o szerokim zastosowaniu. Wykorzystuje się go wysokiej klasy produkcjach, studiach informacyjnych, koncertach, a także pokazach i wydarzeniach sportowych. Zdecydowanie jest to sprzęt z wysokiej półki cenowej, jednak warty swojej ceny.

  • Backstage Equipment Action Dolly
    Wózek Action Dolly to również sprzęt wysokiej klasy. Operator ma możliwość, siedząc na nim sterowania za pomocą uchwytów. Wózek ten znajdzie swoje zastosowanie szczególnie na nierównym terenie.

  • Cambo VPD-4 Multipurpose 4-Wheel Dolly Kit with Flight Case
    To wielofunkcyjny zestaw, który używany jest jako wózek do jazdy po torze lub poza nim, wystarczy zmienić koła. W zestawie jest również obrotowe, zdejmowane siedzenie. Wielofunkcyjny, wysokiej jakości sprzęt. Stosowany w wielu produkcjach filmowych. Specjalnie zaprojektowane koła gąsienicowe zapewniają doskonałą wydajność na każdym uniwersalnym torze 62 cm, w tym w systemie UniTrack firmy Cambo.
    https://www.cambo.com/en/video-product/four-wheel-dolly-system/vpd-4/

  • Matthews Doorway Dolly with Turret
    Profesjonalny wózek zbudowany z wytrzymałej platformy przymocowanej do stalowej ramy. Platforma pokryta jest materiałem, który tworzy antypoślizgową powierzchnię. Tylne koła wózka wysuwają się na zewnątrz, zapewniając stabilność podczas pracy z kamerą. Doorway Dolly porusza się w pełnym zakresie za pomocą drążka do pchania lub drążka do ciągnięcia. Doorway Dolly with Turret zapewnia obrót o 360 stopni zarówno uchwytu kamery, jak i operatora ze wszystkimi funkcjami standardowego systemu dolly. 
    https://www.msegrip.com/products/doorway-dolly

  • Backstage Equipment Shotsaver Dolly
    Wózek Shotsaver Dolly wyposażony jest w siedzenie dla operatora oraz uchwyt umożliwiający pchanie wózka. Zdecydowanie ułatwiał będzie wykonywanie płynnych ujęć na nierównym terenie. Wózek Dolly jest wyposażony w dwa 16-calowe pneumatyczne koła i dwa 8-calowe podwójne pneumatyczne kółka obrotowe, które zapewniają dużą mobilność podczas pracy. Wyposażony jest również w regulowany uchwyt, przednie i tylne oparcie z podkładką, a także w aluminiową platformę.
    https://backstageweb.com/product/shotsaver-dolly

  • RigWheels Passport 2 Camera Slider/Dolly
    To sprzęt zaprojektowany specjalnie dla profesjonalistów w branży, którym zależy na mobilności sprzętu. Zwarta konstrukcja oparta na szynach kwadratowych lub prostokątnych pozwalających operatorowi tworzenie i panowanie nad ujęciami także w pochyłym ustawieniu. Zdecydowanym plusem jest również możliwość sprawnego rozstawienia sprzętu w różnych lokalizacjach, nie jest to skomplikowane i nie zajmuje dużo czasu. Sprzęt ten dedykowany jest między innymi dla filmów dokumentalnych i ekip, które podróżują po świecie.
    http://www.rigwheels.com/product/quiet-camera-dolly/

  • Proaim Magnus Versatile Camera Rickshaw
    Jeśli chcesz zyskać płynne ujęcie, z pomocą przychodzi riksza Magnus Versatile Camera. To lekka i przenośna riksza. Przeznaczona do ujęć ręcznych lub typu Steadicam. Umożliwia popychanie lub ciągnięcie operatora wraz z  kamerą za specjalny uchwyt. Takie zabiegi zdecydowanie ułatwiają wykonanie skomplikowanych ujęć. Dwa koła z tyłu oraz dwa mniejsze, przednie koła obrotowe gwarantują płynną jazdę kamery. Uchwyt, który służy do pchania lub ciągnięcia rikszy, przechyla się o 90 stopni, co ułatwia ruchy.
    https://www.proaim.be/products/proaim-magnus-versatile-camera-rickshaw-support