Jaki mikrofon wybrać?

Podział mikrofonów pod względem budowy oraz zasady działania.

Dźwięk to niezwykle ważna część produkcji. Nieważne czy nagrywamy dźwięk diegetyczny (dźwięk z offu) do naszego filmu, lub też mamy pomysł na realizację nowego podcastu. Dobra jakość dźwięku może wynieść nasz projekt na wysoki poziom, natomiast słabe audio z pewnością zniechęci odbiorców. Dobór mikrofonu dostosowanego do naszych potrzeb to nie lada wyzwanie. Aby rozpoznać dobry mikrofon, musimy wiedzieć czego w nim szukać. W artykule przybliżamy aspekty techniczne i wskazujemy, czym kierować się podczas zakupu.

Istnieją dwa główne typu mikrofonów, których używa się w profesjonalnych studiach nagraniowych: mikrofony dynamiczne oraz pojemnościowe. Klasyfikacja opiera się na różnicy w przetwarzaniu drgań membrany:

Mikrofon dynamiczny cewkowy:

charakteryzuje się dużą uniwersalnością i niezawodnością. W swoim działaniu wykorzystuje zjawisko indukcji elektromagnetycznej. Dzięki ruchomej cewce, która znajduje się między biegunami magnesu, mikrofon doskonale przechwytuje dźwięki nawet przy wysokim poziomie ciśnienia akustycznego. W praktyce oznacza to, że mikrofony dynamiczne dobrze poradzą sobie z głośnymi źródłami dźwięku, m.in. z rejestrowaniem śpiewu, krzyku, wzmacniaczy gitarowych oraz zestawów perkusyjnych.

Zalety mikrofonów cewkowych:

– relatywnie niska cena,

– dobra kierunkowość,

– odporna na uszkodzenia konstrukcja,

– możliwość obsługi mikrofonu bez dodatkowego zasilania.

Wśród wad eksperci wymieniają mało efektowne przenoszenie wysokich częstotliwości, co w praktyce przekłada się na niższą wrażliwość na detale dźwiękowe.

Przykładowe modele:

Shure SM58: klasyczny mikrofon wokalny, jeden z najpopularniejszych na świecie. Odnajdzie się zarówno w rękach wokalistów, raperów, jak i podczas streamingu na żywo i podcastów.

AKG D112: legendarny model, idealnie odnajdzie się podczas nagrywania mocnych brzmień gitar oraz perkusji.

Behringer XM8500: budżetowy mikrofon dynamiczny dla rozpoczynających swoją przygodę. Wykazuje imponującą charakterystykę częstotliwościową od 50Hz do 15kHz.

Mikrofon dynamiczny wstęgowy:

posiadają poprawioną charakterystykę częstotliwościową w porównaniu z mikrofonami cewkowymi, co oznacza, że znacznie lepiej przenoszą wyższe częstotliwości. Ponadto oferują naturalne brzmienie, bez efektu koloryzowania. Jednak są one podatne na uszkodzenia oraz znacznie droższe, aniżeli mikrofony cewkowe.

Przykładowe modele:

Oktava ML-53: mikrofon odnajduje się przy rejestracji różnego typu źródeł. Charakteryzuje go gładkie przechodzenie od niższych do wysokich częstotliwości, dźwięk natomiast jest naturalny i żywy.

Royer R122R-122: smukłe, pięknie prezentujące się mikrofony, które niezwykle wiernie odwzorowują dźwięk. Wyższa półka cenowa.

 

Mikrofon pojemnościowy:

ma zdecydowanie bardziej skomplikowaną konstrukcję. Składa się z dwóch elektrod: jednej nieruchomej oraz drugiej, pełniącej rolę membrany odbierającej fale akustyczne. Aby mikrofon pojemnościowy mógł działać, wymagane jest napięcie w kondensatorze o stałej wartości 48 V (czyli tzw. phantom). Kiedy fale dźwiękowe wywołują drgania, następuje zmiana w napięciu stałym kondensatora i właśnie to zróżnicowane napięcie tworzy sygnał elektroniczny mikrofony.

Tego typu konstrukcja sprawia, że mikrofon:

– posiada znacznie lepsze przenoszenie drgań akustycznych i detali dźwiękowych (efekt realistycznego odwzorowania dźwięku),

– doskonale odnajdują się w dobrze wygłuszonych studiach,

–  posiada czystą i zrównoważoną barwę,

– płaską charakterystykę przenoszenia w całym paśmie.

Wśród wad z pewnością można wymienić wyższą cenę od mikrofonów dynamicznych, łatwość w przesterowaniu sprzętu oraz konieczność wykorzystywania zewnętrzne zasilania. Ponadto  nadmierna czułość mikrofonu sprawia, że rejestruje on wszelkie „mlaśnięcia”, oddech oraz głoski dźwięczne typu: „p”, „b” oraz „sz”; aby temu zapobiec, zaleca się używanie ekranów mikrofonowych. 

Mikrofony pojemnościowe dzielimy na:

Wielkomembranowe: charakteryzujące się większą czułością, natomiast gorzej radzą sobie z dźwiękami o wysokim poziomie ciśnienia akustycznego. Ponadto występuje zjawisko koloryzacji dźwięku, czyli odejścia od naturalnego przenoszenia fal akustycznych w stronę podkreślenia pewnego fragmentu tonalnego.

Przykładowe modele:

Neumann U87: najwyższej klasy mikrofon wielkomembranowy. Charakteryzuje się niskim poziomem szumów i odpornością na wysokie poziomy ciśnienia akustycznego. Wysoka cena, jednak jest to sprzęt dedykowany profesjonalistom.

Warma Audio WA-67: jeden z najbardziej popularnych mikrofonów pojemnościowych. Doskonały do podniesienia jakości nagrań studyjnych.

Małomembranowe: występuje mniejsza czułość, jednak pasma akustyczne przetwarzane są dokładniej, tzn. bez efektu koloryzacji. Ceny mikrofonów małomembranowych są zdecydowanie niższe od tych z dużą membraną.

Przykładowy model:

Rode NT5: australijska firma tworząca sprzęt nagłaśniający. Rode NT5 to uniwersalny mikrofon do rejestrowania zarówno instrumentów, jak i wokali.  Dużym plusem mikrofonu jest niewygórowana cena w stosunku do możliwości produktu.