Podział mikrofonów

podzial mikrofonow

Podział mikrofonów ze względu na zasadę działania – oddziaływanie fal dźwiękowych na membranę

Wielu filmoznawców podkreśla, że warstwa dźwiękowa w znacznej części polskich filmów pozostawia wiele do życzenia. Niechciane dźwięki spoza kadrów, zbyt ciche dialogi bohaterów lub nierówne ścieżki dźwięku znacząco obniżają przyjemność widzów. Dlatego zarówno w profesjonalnych produkcjach, jak i w małych nisko budżetowych filmach, a także kiedy sami postanowimy stworzyć krótką formę video lub podcastu kwestia jakości dźwięku powinna być dla nas priorytetem. W tym artykule zamieściliśmy najważniejsze informacje na temat budowy oraz zasad działania profesjonalnych mikrofonów, dzięki czemu łatwiej dobierzesz mikrofon dostosowany do swoich potrzeb i portfela.

Jeden z podstawowych podziałów mikrofonów dotyczy zasad oddziaływania fal dźwiękowych na membranę, gdzie wyróżniamy:

– mikrofony ciśnieniowe,

– mikrofony gradientowe,

– mikrofony ciśnieniowo-gradientowe,

– mikrofony interferencyjne.

 

Mikrofony ciśnieniowe

Budowa mikrofonów ciśnieniowych została zaprojektowana w ten sposób, że tylko jedna strona membrany pozostaje otwarta na zmiany ciśnienia, natomiast druga (tylna) jest zamknięta i posiada stały, niezmienny poziom ciśnienia. Stąd tylko jedna strona mikrofonu pozostaje wrażliwa na oddziaływanie fal dźwiękowych, które naturalnie przechodzą przez membranę, wywołując momenty spadku oraz wzrostu ciśnienia po jednej ze stron (wzrost ciśnienia wywołuje ruch membrany do wewnątrz, zaś spadek – na zewnątrz). Z racji posiadania tylko jednej „otwartej” strony, mikrofony ciśnieniowe  pozostają czułe wyłącznie na zmianę ciśnienia akustycznego bez względu na kierunek, z którego napływa fala. Co istotne: mikrofony te wyróżniają się odpornością na fazowanie.

Przykładowe modele mikrofonów ciśnieniowych:

– Rode Reporter: mikrofon dynamiczny o smukłej i solidnej budowie; odpowiedni zarówno na scenę, jak i do studia nagrań; jego ceny wahają się między 600-800 zł.

– Neumann KM 183: mikrofon pojemnościowy, o wysokich parametrach wejściowych; polecany profesjonalistom, którzy cenią wysoką jakość swoich produkcji; ceny za ten model rozpoczynają się od 4000 zł.

 

Mikrofony gradientowe

Proces odbierania dźwięku w mikrofonach gradientowych następuje poprzez działanie różnic ciśnienia akustycznego po dwóch stronach membrany. Charakterystyka kierunkowości mikrofonów gradientowych ma kształt ósemki, zaś z tego powodu, że membrana pozostaje cały czas otwarta na działanie fal akustycznych z obu stron, mikrofon ten jest dwukierunkowy. Do największych wad zalicza się niezbędne przeprowadzenie korekcji oraz występującą nieliniową charakterystykę częstotliwości.

Przykładowe modele mikrofonów gradientowych:

– RH Sound HSMC-001W: jest to model mikrofonów studyjnych o średnich parametrach i stosunkowo niskiej cenie. Polecany dla rozpoczynających swoją przygodę z produkcją muzyczną lub filmową.  Jego cena oscyluje w granicach 300 zł, 

 

Mikrofony ciśnieniowo-gradientowe 

Budowa i działanie mikrofonów ciśnieniowo-gradientowe jest zdecydowanie bardziej skomplikowane, gdyż łączy w sobie sposób dwa powyższe sposoby rejestrowania fal akustycznych. Obie strony membrany pozostają otwarte na zmiany ciśnienia akustycznego, co znacznie zmienia charakterystykę kierunkowości tych mikrofonów. Są one najbardziej czułe na fale akustyczne napływające prostopadle na membranę.

Przykładowe modele mikrofonów ciśnieniowo-gradientowych:

– Shure SM57: dynamiczny mikrofon instrumentalny, który sprawdzi się zarówno w studiu nagraniowym, jak i na scenie. Stosunek jakości do ceny jest w tym przypadku niezwykle atrakcyjny; koszt mikrofonu to około 550 zł.

– Neumann KM184: wysokiej jakości mikrofon pojemnościowy o małej membranie; doskonale sprawdzi się do nagrań instrumentów akustycznych; jego cena oscyluje w okolicach 6000 zł.

 

Mikrofony interferencyjne

Mikrofony interferencyjne posiadają długi kanał z bocznymi otworami, których sprawia, że fale akustyczne napływające wzdłuż osi głównej mikrofonu zostają uprzywilejowane. Posiadają charakterystykę jednokierunkową. Tego typu rozwiązania dobrze sprawdzą się w mikrofonach dedykowanych dla pracy reporterów i filmowców, którzy często zmuszeni są nagrywać swoje materiały w terenie, gdzie nie ma możliwości odpowiednio wygłuszyć miejsca nagrywania.