Film reklamowy

film reklamowy

Przewaga wideo nad innymi innymi formami przekazu jest niepodważalna. Według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen, przeciętny Polak spędził w zeszłym roku 4,5 godziny dziennie oglądając treści audiowizualne. Wciąż najwięcej przy ekranie telewizora, jednak z roku na rok coraz chętniej zagląda on do internetu, spędzając tam średnio 50 minut dziennie na oglądaniu wideo. Dane te potwierdzają tylko to, jak ważną częścią marketingu jest film reklamowy oraz jak wielki potencjał posiada to medium.

 

Po co tworzyć filmy reklamowe?

Film reklamowy trwa około pół minuty i jego celem jest przede wszystkim przykucie uwagi odbiorcy. Podstawową przewagą filmu reklamowego nad innymi formami reklamy – obrazu bądź tekstu – jest poziom uzyskiwanego zaangażowania widza. Film reklamowy znacznie silnie angażuje odbiorcę i skuteczniej działa na jego zmysły. Ponadto doskonale odnajduje się zarówno w telewizji, jak i w internecie.

Najprostsza odpowiedź na pytanie: po co tworzyć filmy reklamowe? brzmi – ponieważ działają. Szczególnie wyraźnie widać to w internecie. Według badań RealSEO, szansa na bycie wyróżnionym przez wyszukiwarkę Google zwiększa się o ponad tysiąc procent, jeśli dana firma umieściła na swojej stronie wysokiej jakości film wideo. Ponadto często klienci potrzebują dodatkowego bodźca do podjęcia decyzji odnośnie zakupu produktu. Film reklamowy, dzięki swojej formie, jest do tego doskonałym narzędziem.

Jednak przed przystąpieniem do realizacji filmu reklamowego musimy ustalić cele, jakie chcemy dzięki niemu osiągnąć. Wśród najważniejszych wyróżniamy:

– promocje marki lub konkretnej inicjatywy marketingowej,

– zwiększenie sprzedaży,

– zyskanie nowych pracowników,

– ocieplenie bądź całkowitą zmianę wizerunku firmy.

 

Czym charakteryzuje się skuteczny film reklamowy?

Choć film reklamowy może wydawać się koncepcyjnie prostą sprawą w realizacji, to bezwzględnie  powinien zawierać kilka kluczowych elementów, które zapewnią mu odpowiednią skuteczność.  Zadaniem filmu reklamowego nie jest dogłębne przedstawienie produktu lub usługi, ale efektywne przyciągnięcie uwagi widza, a następnie zbudowanie odpowiedniej atmosfery wokół reklamowanej rzeczy. Z tego powodu producenci reklam chętnie sięgają po szybkie cięcia, chwytliwą muzykę oraz łatwe do zapamiętania slogany. Ważny elementem w filmie reklamowym jest użycie grafiki 3D oraz wyświetlanie tekstów z najważniejszymi informacjami: czas trwania promocji, możliwe kody rabatowe, slogany. Użycie treści atrakcyjnych wizualnie, pomoże odbiorcy w zapamiętaniu tego, co chcemy mu przekazać

Film reklamowy najczęściej buduje swoją narrację na szczególe oferty, następnie kierując ją w stronę ogólnych wrażeń, które dany produkt może zaoferować klientowi. Film reklamowy bez emocji traci swój potencjał aktywizujący.

Jeśli na przykład promujesz wydarzenie, skup się na jego szczegółach i wyeksponuj profity dla potencjalnego odwiedzającego. Opowiedz o tym, czego doświadczą goście? Jacy artyści bądź sprzedawcy będą tam obecni? I co najważniejsze – kiedy to wszystko się odbędzie?

Dobrze wykonany film reklamowy powinien również kreować podświadome pragnienie konsumenta, a jednocześnie kreślić wizję możliwego zaspokojenia danej potrzeby. Doskonale widać to na przykładzie reklam Coca-Coli i historii jej wielu sloganów. Weźmy na tapet reklamę z lat 80”: w pierwszej części producenci pokazują nam spragnionych i umęczonych ludzi w upalne popołudnie, następnie kamera wędruje w stronę lodówki wypełnionej lodem i butelkami czarnego napoju. W tym samym momencie na ustach osób pojawia się uśmiech, natomiast lektor informuje nas: Coca-Cola, to jest to! (Coke is it!). W zasadzie nie wiadomo, czym jest enigmatyczne „to” ze sloganu, jednak podświadomie każdy z nas wie, jak smakuje Coca-Cola i jakie emocje towarzyszą bohaterom reklamy.

 

Jak przebiega proces produkcji i jakie są średnie koszty filmu reklamowego?

Każdy proces produkcji filmu reklamowego należy rozpocząć od:

– ustalenia budżetu, jaki możemy przeznaczyć na dany film,

– określenia grupy docelowej,

– wybrania głównego motywu reklamy,

– doprecyzowania zakresu eksploatacji stworzonej reklamy, tzn. wybrania medium, w którym będziemy emitować nasz spot oraz określenia czasu, który reklama będzie wyświetlana.

Wyprodukowanie filmu reklamowego wymaga przede wszystkim odpowiedniego sprzętu, wiedzy oraz czasu. Cena uzależniona jest od wielu czynników.  Jeśli chcemy zatrudnić do produkcji profesjonalnych aktorów, a sceny osadzić w oryginalnej scenerii, musimy liczyć się z odpowiednio wysokimi kosztami, które zależą od indywidualnych kontraktów. Średnie koszty realizacji filmu reklamowego przez grupę zawodowych filmowców zaczynają się już od kilku tysięcy złotych, a granica górna jest ciężka do oszacowania ze względu na indywidualne kontrakty aktorów i reżyserów. W cenie standardowej możemy liczyć na:

– przygotowanie scenariusz oraz tekstu dla lektora,

– nagranie  i obróbka dźwięku,

– dzień zdjęciowy, podczas którego wykorzystana zostanie profesjonalna kamera, obsługa oświetlenia, dźwiękowiec, osoby odpowiedzialne za makijaż i kostiumy. Standardowo do nagrania 30 sekundowego spotu reklamowego wystarczy jeden dzień zdjęciowy.

postprodukcja, która obejmuje montaż, dogranie efektów, animacji muzyki oraz lektora.